Samenstellen jaarrekening

Samenstellen jaarrekening

Je jaarrekening geeft in grote lijnen weer wat je met je bedrijf hebt gedaan het afgelopen boekjaar. Met welke activiteiten je je hebt beziggehouden en wat dit heeft opgeleverd. Een jaarrekening bestaat uit 3 onderdelen: de balans, de winst- en verliesrekening en de daarbij horende toelichting.

Heb je een bv, nv, coöperatie of een onderlinge waarborgmaatschappij? Dan moet je ieder boekjaar een jaarrekening deponeren bij de Kamer van Koophandel. Dat is wettelijk verplicht.

Waarom een jaarrekening?

Je jaarrekening geeft je inzicht in de financiële situatie van je bedrijf. Het laat je zien wat het afgelopen jaar heeft gebracht. Het maken van de jaarrekening is een mooi moment om stil te staan bij je onderneming. Om terug te kijken én vooruit te kijken. Je koers voor de toekomst vast te stellen.

Een jaarrekening kan je nodig hebben voor de Belastingdienst, omdat ze willen weten over welk bedrag ze belasting moeten heffen. Bij het aanvragen van een financiering, omdat geldverstrekkers graag willen weten hoe jij er financieel voor staat. Voor leveranciers, omdat ze willen weten hoe kredietwaardig jij bent voordat ze met jou in zee gaan.

Jaarrekening uitbesteden

Het opstellen van een jaarrekening is een tijdrovende klus waar je zelf vaak niet de kennis voor in huis hebt. Wil je jezelf van veel werk verlossen? Voorkomen dat er fouten in je jaarrekening sluipen? Wij nemen je het opmaken van de jaarrekening graag uit handen. Vaak verdient zich dat vanzelf terug, omdat wij alle fiscale voordelen kennen.

Wilt u een vrijblijvend adviesgesprek?